Može li od babe devojka? Možda i može, ali mišljenja su podeljena da li je to dobro. Odmah da se ogradim – isto važi i za nedoumicu “može li čiča da glumi mladost” Meni lično ovaj drugi primer možda i degutantniji, al’ nebitno.
Kad je Google Analytics u pitanju, “fejslift” koji su uradili u svom korisničkom interfejsu je na granici prihvatljivog. Mnogi profesionalci će reći da se Big G ovog puta malo previše zaigrao. Uostalom evo kako, čak 2 godine nakon izlaska iz bete pozivaju korisnike da oprobaju novi ukus (kad smo kod “ukusa” ne mogu a da ne pomenem hula burger zajeb):
Nakon što smo se u prethodnom blog postu upoznali sa novom verzijom popularnog alata za praćenje aktivnosti na internetu, danas se bavimo njegovim interfejsom, odnosno promenama u korisničkom interfejsu koje dolaze uz Google Analytics 4.
Početna stranica
Krećemo od početne stranice Google Analyticsa gde možemo videti neke opšte podatke za koje GA4 misli da su najbitniji. Možete saznati osnovne podatke o korisnicima, o posetama u poslednjih 30 minuta, iz kojih zemalja dolaze posetioci itd. Suštniski, ova stranica nam nije toliko bitna, ona je samo uvod, a mnogo detaljnije podatke ćete pronaći u drugim kategorijama.
Realtime
Odmah ispod, nalazi se realtime sekcija, u kojoj kako ime kaže, možete pogledati podatke u realnom vremenu, odnosno o trenutnoj aktivnosti na web sajtu.
Možemo slobodno reći da je ova stranica više prijateljski nastrojena u odnosu na prethodnu verziju. Centralno mesto na njoj zauzima mapa koja pokazuje odakle sve dolaze trenutno aktivni posetioci.
Takođe, možemo videti kako su korisnici došli na naš sajt, koje stranice gledaju ali i ivente (event). U Google Analytics 4 sve su iventi, i potpuno jednako je tretiran recimo page_view, session_start, user_engagement ili scroll. Postoje 4 vrste iventa, ali o tome ćemo detaljnije neki drugi put. Ono što treba naglasiti je da svaki ivent, bilo da je predefinisan ili napravljen od nule, ne znači mnogo bez pratećih parametara. Tako recimo page_view ima 11 parametara, a scroll 6.
Acquisition
U acquisition sekciji imalo samo 3 izveštaja: overview, user acquisition i traffic acquisition. To je znatno manje nego u prethodnoj verziji analitike. Ako u GA3 pogledamo samo All traffic podsekcija, ona je u starom interfejsu kvalitetnija i daje više podataka nego ovde čitava Acquisition sekcija.
Engagement
Ovde imamo 3 podsekcije: overview, events i pages and screens. Uzmimo recimo ivente, iako ovaj izveštaj i dalje deluje poprilično šturo, stvari se bitno promene kada dodate sopstvene ivente. Kada budete pratili ono što Vas zapravo zanima na sajtu, i ovaj izveštaj će izgledati znatno bolje.
Retention & Monetization
Što se tiče retencije, ili ostanka na sajtu, ovde možete videti koliko često novi korisnici dolaze na sajt i koliko se zadržavaju nakon prve posete. Ova sekcija je svakako veoma korisna i ako želite da izračunate Customer Lifetime Value (CLV).
Monetizacija je možda i najkorisnija sekcija u Google Analytics 4 ukoliko je vaš web sajt e-commerce. Možete detaljno pratiti ponašanje korisnika u Vašoj internet prodavnici, saznati puno korisnih stvari o kupovinama, prihodima od reklama i slično, ali da biste uopšte krenuli da prikupljate podatke u ovoj sekciji, potrebno je podesiti specifične ivente.
Demographics & Tech
Ovde nije potrebno reći puno toga. Već iz samog naziva sekcija je jasno o čemu je reč. Možete videti demografske podatke vaših korisnika kao što su pol, godine, lokacija ali i dodatna interesovanja koja iskazuju.
U tech sekciji možete saznati koju vrstu uredjaja i operativnog sistema Vaši posetioci koriste, ali i pomoću kog brauzera se povezuju na internet.
Na raspolaganju su vam i mape, tabele i grafici pomoću kojih možete vizualizovati podatke.
Conversions & Events
Vraćamo se iventima, već smo rekli koliko su oni bitni u GA4, i ovde su cele dve sekcije posvećene samo iventima, konverzije i iventi. Zanimljivo je da svaki ivent u Google Analytics 4 (čak i onaj koji sami napravite) možete uključiti da bude konverzija. Recimo da uključimo scroll kao konverziju, taj ivent se trigeruje kada se skroluje 90% stranice. To je bitna razlika u odnosu na prethodnu verziju analitike gde smo imali samo 20 slotova za konverzije. Ovde ih ima 30 i mogu da se uključuju i isključuju po potrebi.
Ovo je vrlo bitno ukoliko recimo hoćete da uradite redizajn sajta ili imate više stvari koje želite da merite i analizirate. I tu dolazimo do vrlo bitne stavke, analysis sekcije, gde se vidi prava snaga nove analitike. Mnoge opcije koje su do sada bile dostupne samo u plaćenoj verziji Google Analytics 3 (početna cena je 150 000 dolara godišnje) sada su besplatne u GA4, i to je svakako jedan od glavnih aduta na koje Google računa kod prelaska na novu verziju.
“Uprošćeni” interfejs zasad ozbiljno odmaže u prelasku profesionalnih korisnika na GA4. Napredno korišćenje mami funkcionalnostima koje do sad nisu bile dostupne u besplatnoj verziji, ali čini se da ih je trebalo uvoditi malo postupnije. Ovako smo odjednom, u cugu dobili mnogo, ali je dominantan utisak da je ovo prosto – novi alat.
A u našem poslu novog nikad ne nedostaje, ako razumete šta hoću da kažem.