Google Analytics je zlatni standard za praćenje aktivnosti na nekom sajtu. Pritom je i besplatan.
A gde ste videli da je, nešto što je zlatno – besplatno?!?
Kolege marketeri su do te mere uzimali Google analitiku zdravo za gotovo, da je već počelo da liči na potcenjivanje.
A onda se, u duhu najbolje holivudske tradicije, dogodio obrt – u vidu Google Analytics 4, nove verzije ovog najrasprostranjenijeg softvera za website tracking.
Svako ko je čitao o/video novi Google Analytics 4 dobro zna da nije reč o apdejtu – ovo je potpuno novi ekosistem. I nije ga lako svariti.
Šta donosi nova verzija?
Na prvi pogled deluje da smo je Google spustio lestvicu kvaliteta dva tri stepenika niže, i to nije daleko od istine. Ogromne promene vidljive su u samom interfejsu, ali su još veće one ispod haube. Novi GA4 zasniva se na potpuno novom data modelu, odnosno načinu prikupljanja podataka. Novi data model baziran je na iventima (events), za razliku od Google Analytics 3 (Universal Analytics) čiji se data model zasnivao na hitovima, sesijama i korisnicima.
Bitno je napomenuti i da je nova verzija izgrađena imajući na umu širu incijativu o zaštiti privatnosti na internetu, kao i velike promene koje nam donosi budućnost bez kukija.
U današnjem blog postu bavimo se upravo instalacijom nove analitike i paralelnim praćenjem. Pod paralelnim praćenjem podrazumevamo da već imate instaliran Universal Analytics.
Napomena: GA3 i Universal Analytics – to je jedno te isto.
Šta je paralelno praćenje?
Zbog velikih promena koje dolaze u novoj verziji i potpuno novog data modela nije moguća direktna migracija sa Google Analytics 3 na Google Analytics 4.
To u praksi znači da podatke koje već prikupljate u staroj analitici nećete moći tek tako da se prebacite u novu, pa Vam zato savetujem da instalirate GA4 što pre i počnete sa paralelnim praćenjem aktivnosti korisnika.
Detaljan vodič za instalaciju Google Analytics 4
Prva stvar koju treba da uradite je da odete u admin sekciju Google Analytics naloga i da kreirate novi property.
Jedna od prvih stvari koju ovde primetite je da je GA4 difoltna opcija, odnosno ga GA3 više nike tako lako kreirati već je potrebno ići na napredne opcije. Mislim da je ovo sasvim jasan znak da će Universal Analytics uskoro postati stvar prošlosti.
Nakon toga je potrebno upisati naziv propertija, i izabrati vremensku zonu i valutu. Sve ovo je moguće promeniti kasnije u admin sekciji. Zatim popunite nekoliko detalja o samom biznisu, ali i izaberete u koje sve svrhe nameravate koristiti Google Analytics.
U sledećem koraku birate data strim koji će da prikuplja podatke. Moguće je birati između weba, Android ili iOS aplikacije, što je takođe velika novina u GA4.
Kada izaberete data strim i unesete odgovarajuće podatke, tu je i opcija unapređeno praćenje (enhanced measurement) koju Vam savetujem da ostavite uključenu.
Dok je GA3 je pratila samo posete stranici (page views) i gomilu sekundarnih podataka koji dolaze uz njih, po difoltu je ostajala slepa za ponašanja korisnika poput downloada, skrola, pregleda videa itd koji su veoma bitni u modernom ux pristupu. Sada je u GA4 uz uključenu opciju unapređeno praćenje moguće automatski izmeriti i ovo ponašanje.
Nakon kreiranja strima, iskopiramo measurement id i idemo u Google Tag Manager gde kreiramo novi GA4 tag u koji pejstujemo measurement id kako bismo ih povezali.
U ovom trenutku ne radimo nikakva napredna podešavanja, samo odaberemo da tag bude učitan na svim stranama. Snimimo ga i uključimo preview mod za GTM.
Istovremeno, u GA4 možemo uključiti debug mod što je takođe velika novost u odnosu na GA3.
Kako budemo dodavali nove funkcionalnosti u GA4 nalog, u njemu možemo pratiti debag podatke bez “prljanja” osnovnog data seta.
Ovo bi bili neki osnovni koraci u kreiranju novog Google Analytics 4 naloga, a u narednim blog postovima ćemo se detaljnije baviti samim opcijama i mogućnostima unutar istog.
Da li mi zaista treba Google Analytics 4?
Ukoliko i dalje imate neke nedomuice i pitate se da li treba da instalirate GA4, moj savet Vam je da to učinite što pre. Pošto je Google Analytics 4 na neki način još uvek u ranoj fazi, jasno je da će mnoge funkcionalnosti, kako nove tako i one na koje ste navikli u GA3 biti dodavane. Zato je najbolje neko vreme paralelno prikupljati podatke pomoću oba i navikavati se na GA4, pošto će kompletan prelazak na novu verziju uskoro biti neminovan.