“Low hanging fruit” (voće sa niskih grana) predstavlja neiskorišćene šanse koje imaju potencijal da unaprede poslovanje bez mnogo cimanja.
Hajde da zamislimo da se nalazimo ispod neke voćke (ako ste bili skorije u voćnjaku shvatate da morate zamisliti i da ste visoki 90cm jer današnja stabla, hibridna kakva ih je bog dao, imaju grane na metar od zemlje).
Voće koje se nalazi na dohvat ruke, na niskim granama, ubraćemo bez mnogo truda. Ali ako se odlučimo da uberemo voće pri vrhu krošnje moraćemo da se popnemo na drvo ili barem da se probijemo kroz grane kako bismo došli do njega.
Ali KOJI je to plod koji će nam sa najmanje napora doneti najviše – to zavisi od niše u kojoj poslujete. Voće sa visokih grana može da donese veću nagradu, ali zahteva više uloženog vremena i truda.
Recimo ako poslujete u sektoru građevinarstva i arhitekture a ne ulažete uopšte u online prisustvo to može biti low hanging fruit koje praktično leži na zemlji.
I samo još jednom da iskoristim metaforu za voće, pre nego što pomislite da ste na nekom blogu o voćarstvu:
Koje drvo ima najslađe plodove u Vašem voćnjaku?
Vlasnik voćnjaka ste Vi, direktor/vlasnik biznisa, a alat koji Vas može usmeriti je definitivno Google Analytics, pre svih. Možete uočiti kako se vaši kupci ponašaju na vašem sajtu, za koje teme ili proizvode/usluge se posetioci interesuju, koje stranice ih najčešće vode ka kupovini i sl..
Tada već možete da suzite broj stabala u voćnjaku koja “prvo berete”, što će vam znatno olakšati posao. Razmislite: koje voćke će vam doneti najveće zadovoljstvo sa najmanje uloženog napora?
Da li će to biti Facebook oglašavanje ili Google oglasi za nove ključne reči, ili možda remarketing u kombinaciji sa ove 2 platforme (upsell metodama i slično)?
Primena u biznisu
Kao što smo zaključili, princip “low hanging fruit” se može primeniti u više aspekata Vašeg poslovanja:
- Plaćene kampanje koje na autopilotu rade svoj posao
- Retargetovanje starih kupaca kako biste povećali prodaju
- Širenje biznisa na veće tržište, marketing modelom koji iskustveno daje rezultate
- Prikupljanje, pa ciljanje pratilaca na društvenim mrežama
- Repurposing evergreen sadržaja (izvinte jezički puritanci, ne umem da prevedem)
Hajde, umesto nabrajanja da navedem konkretan primer:
Dva kruga predstavljaju budžet od 3000€ koji dva biznisa izdvajaju za marketing.
Crnom bojom je predstavljen tzv marketing overhead (dizajn vizuala, pisanje kopija, operativni troškovi oglašavanja – postavka, praćenje, izveštavanje…)
Plavom bojom je tzv ad spend tj trošak oglasnih platformi. Dakle i jedan i drugi biznis troše ukupno isti novac na marketing ali ga značajno drugačije raspoređuju.
Biznis predstavljen levim grafikom daje 3/4 tj 2250€ na dizajnirana rešenja vizuala, izbor fonta, boje, copy… Ostatak od 750€ ide na trošak oglašavanja.
Desni daje fejsu i guglu 2250€ a ostatak ljudima koji kreiraju i postavljaju oglase.
Kviz pitanje za malog Đokicu: šta misliš ko će da ima bolje prodajne rezultate, pod uslovom da im je sajt, publika i asortiman približan?
Ako Vaš biznis više liči na ovaj levo, tj mnogo više trošite na operativu vezano za oglašavanje nego na same oglase – to vam je low hanging fruit kao lubenica, i u tom slučaju se javite da zajedno napravimo rezultat.
Druga strana medalje
Ipak, problem branja voća sa niskih grana je ograničenost. Kada uberemo sve nisko voće moraćemo da uzmemo merdevine da bismo nastavili da beremo. Isto tako će i preduzeća morati da povećaju svoje napore kako bi ostvarili rezultate. Na duže staze taj put je daleko izazovniji.
Dakle, prednost je vetar u leđa koji dobijate kada berate voće sa niskih grana, ali ćete u jednom trenutku izgubiti osećaj kao da vas nešto gura napred i ostaće vam samo voće sa visokih grana.