Prošlog leta, nakon samo 2 meseca saradnje sam se rastao sa klijentom. Iako je ponuda obuhvatala najpre audit postojećeg stanja, a zatim i donošenje odluka na osnovu tih podataka u vezi budućih i postojećih levaka, i mada sam najavio da će ovaj proces trajati 4 meseca – na pola puta je počelo insistiranje na rezultatima. I to samo po sebi ne bi bilo problem, da zapravo argumentacija nije išla u pravcu atribucije. Znaš šta je atribucija? To je kada kompanije odlučuju koji marketinški segment donosi najbolje rezultate, i posledično gde treba uložiti resurse: novac i ljude i vreme. |
Period na slici je vreme dok sam radio za njih, i mada se jasno vidi pomak, problem je u tome što je najveći deo uspešno okončanih poseta sajtu došao sa nepoznatog izvora. A kad je izvor nepoznat, onda se Guglu nepravedno i neopravdano pripisuje veća zasluga nego što zaslužuje. Razloga za to je puno, npr za posete preko organskih rezultata pretrage u Guglu ne vidi se ključna reč po kojoj je posetilac pretraživao, ali se itekako dobro vidi da je posetilac došao organski na sajt, kroz pretragu. Još ako je posetilac kucao ime brenda pa mu brauzer automatski dovršio URL onda se ta poseta vodi kao direktna pa tek onda čovek nema pojma (bar ne eksplicitno) gde je koren takve posete. Primer: Svake srede slušaš podkast za uradi-sam muzičare i primiš se da kupiš gitarsku pedalu xy za to i to, jer je on njoj bilo priče u podkastu. Evo koji je najverovatniji scenario: Kucaš u Guglu “pedala xy za to i to” izađe ti organski rezultat (SEO) ili oglas (Google Ads) preko kojeg dođeš na sajt, ali pošto si na mobilnom samo malo razgledaš jer UX eShopa nije baš najpregledniji. Sutra otvoriš fejs na telefonu i sačeka te retargetovana kampanja i to profesionalno urađena, dinamički kreirana za posetioce baš te stranice: video oglas u kom saznaš šta sve može taj uređaj. Ovo saznaš tako što pročitaš titl (jer se 93% fb video objava gleda bez zvuka*) – morao sam ovo da napišem za sve one fb oglašivače koji se mutirani ubiše pričajući svojoj publici, pokazujući nemom mimikom novčanika svoga brazde duboke sve pare pojeo Zuck (kao na slici) |
Nakon što uzbuđeni posetilac sajta, u ovom primeru ti, shvati da ne može više ni časa bez pedale xy, sav usplahiren pali laptop, kuca xy brend u pretragu, ili još crnje kuca naziv sajta u URLbar, najčešće xybrandname(tačka)com. Na sajtu odlazi pravo na produkt stranu pedale xy, i odatle započinje čekaut koji obavlja u jednom dahu. Sledeći put kad digital marketer bude predstavljao učinak digital marketing kampanja, tj potrošenog novca, na koji način da on predstavi da je celokupni onlajn nastup, zajedničkim snagama doveo do ove prodaje? Umesto toga, konzervativnim donosiocima odluka se može učiniti da je novac uložen u digital zapravo bačen uzalud, jer se ne može napraviti jasna i nedvosmislena veza između uloženog novca i prihoda. Za kraj imam tri pitanja: 1) zbog kog gedžeta nisi mogao/la da spavaš? 2) koji podkast slušaš? 3) kako se problemu atribucije prilazi na najbolji način? Odgovore pošalji na: uros@elastic.rs |