Zaštita ličnih podataka onlajn
Zaštita privatnosti na internetu je tema kojom se već duže vremena bavi stručna javnost. Kada se govori o digitalnom marketingu pravo na privatnost se kreće između dva pola: jedan su personalizovani oglasi, a drugi uređaji i programi koji prikupljaju podatke o vama, dok ih koristite.
Najvećim brojem podataka raspolažu najveći igrači na tržištu a među njima su svakako Fejsbuk i Epl.
Zaštita podataka o ličnosti kao povod za nesuglasice između kompanija Fejsbuk i Epl je nešto što svi već znamo. Međjutim, situacija je postala daleko ozbiljnija nakon najava kompanije Epl o najnovijim promenama politike privatnosti, koje u Fejsbuku vide kao direktno ugrožavanje njihovog biznisa.
Dugo očekivano ažuriranje iOS 14.5
Pre oko godinu dana, kompanija Epl je najavila značajne promene po pitanju privatnosti. Kako sami kažu, cilj ovih promena je da kontrola privatnosti bude u rukama korisnika, a ne kao do sad, u rukama oglašivača. App tracking transparency (ATT) opcija nalaže da svaka aplikacija ponaosob mora da traži dozvolu od korisnika da prati njegove aktivnosti i da te podatke deli sa trećim licima.
U dosadašnjoj praksi, to je funkcionisalo automatski, a korisnici koji nisu želeli da budu praćeni, mogli su da u podešavanjima isključe tu opciju. Ipak, većina korisnika to nikada nije uradila, i pretpostavlja se da će sada, kada im ta opcija bude ponuđena i jasno stavljena do znanja putem notifikacije, većina korisnika uraditi upravo ono čega se Fejsbuk najviše plaši – izabraće da ne žele biti praćeni. Ova opcija trebala je da se pojavi u septembru 2020. sa verzijom 14 IOS-a, ali je kompanija iz Kupertina odlučila da to odloži za nekoliko meseci, i tako oglašivačima i developerila da dodatno vreme da se prilagode. Konačno, početkom maja sa verziom 14.5 iOS-a, treking opcija ugledala je svetlost dana.
Fejsbuk reklame: kako sve ovo utiče na Fejsbuk oglašavanje?
Za razliku od Eplovog poslovnog modela koji se zasniva na prodaji premium uređaja i servisa, Fejsbukovi prihodi dolaze od oglašavanja, stoga i ne čudi burna reakcija ove kompanije na najavljene promene. Kako se nova pravila tiču deljenja informacija sa trećim stranama, ovo neće toliko uticati na oglašavanje u okviru same Fejsbuk platforme, već na Fejsbuk mrežu publike (Facebook Audience Network) koja uz pomoć prikupljenih informacija o korisnicima plasira ciljane oglase na druge veb sajtove i aplikacije.
Iz kompanije ističu da bi ovo moglo uticati na Audience Network do te mere da on možda neće imati smisla na novoj verziji iOS-a. Ipak, oni najviše potenciraju je da će ovo biti pogubno za male biznise. U oglasima koje je Fejsbuk zakupio u NY Tajmsu (na slici), oni nazivaju kompaniju Epl licemernom, tvrdeći da ne brine za privatnost svojih korisnika, već da ovim promenama žele da povećaju svoj profit i kontrolišu ceo internet.
Logika koja stoji iza ove tvrdnje je to da malim biznisima treba veća efikasnost u targetiranju korisnika, pošto raspolažu manjim budžetima i više se oslanjaju na reklamiranje na društvenim mrežama u odnosu na velike kompanije. Ovo kako kažu posebno dolazi do izražaja za vreme globalne pandemije korona virusa, kada su mnoga mala i srednja preduzeća već ugrožena. Oni bi, tvrdi Fejsbuk mogli osetiti pad prodaje od oglasa i do 60%.
Postavlja se pitanje da li je zaista tako. Da li su mali biznisi zaista do te mere ugroženi ovim promenama, ili je Fejsbuk najviše zabrinut za svoje prihode i budućnost?
Mišljenja su kao i uvek podeljena, i dok mediji bruje o ovom sukobu, kompanije uvek najviše brinu kako da zadovolje investitore, obezbede očekivan rast i prihode, pa tek onda brinu o pravima korisnika. Imajući u vidu sve afere i zloupotrebu podataka kojima je Fejsbuk izložio svoje korisnike u poslednje vreme, teško je poverovati da im je u ovom slučaju primarni cilj spašavanje malih biznisa. Pre bi se reklo da brinu za svoj dominantni položaj u svetu društvenih mreža.
iPhone: cena privatnosti
Mnoge kompanije su zauzele svoju stranu u ovom ratu, pa je tako neprofitna organizacija Mozila, koja stoji iza popularnog veb pregledača Fajrfoks stala na stranu kompanije Epl i pozdravila ovu odluku. Neke druge kompanije, poput Snepa, vlasnika Snepčet apliakcije su stidljivo stale na stranu Fejsbuka, iako imaju otvorenu istoriju sukoba po pitanju storija koje je Instagram iskopirao od njih. Ipak, ova odluka ne čudi, imajući u vidu da im prihod uglavnom zavisi od advertajzinga.
Sa druge strane, mnoge besplatne mobilne aplikacije poput igrica koje prihoduju od reklama unutar aplikacije, biće prinudjene da, zbog zaštite privatnosti, promene poslovni model i pređu na prodaju bilo same aplikacije, bilo određenih funkcionalnosti unutar nje od čega će najviše koristi ipak imati sam Epl. Takođe, Epl će devoleperima ponuditi alternativu u vidu SKAd Network API-ja koji će omogućiti merenje uspešnosti kampanja uz veću zaštitu privatnosti korisnika, ali samim tim i znatno manju efikasnost za oglašivače. Ovo ipak samo premešta težište korisničkih podataka iz jedne kompanije u drugu, pitanje je samo kome više verujete. Da li se razlika između ove dve kompanije ogleda samo u različitim poslovnim modelima i izvorima prihoda, ili ima suštinske razlike u njihovom odnosu prema korisnicima? Izvršni direktor kompanije Epl, Tim Kuk je jednom prilikom jasno aludirajući na Fejsbuk i Gugl imao vrlo zanimljivu izjavu: „Kada koristite besplatne usluge, vi više niste korisnik, nego proizvod“. U koga vi imate više poverenja, Epl ili Fejsbuk?
Kako se dan kada nova pravila počinju da važe sve više približavao, kompanija koju vodi Mark Zakerberg, i pored mnogobrojnih kritika na račun Epla, rekla je da joj ne preostaje ništa drugo nego da se povinuje predstojećim promenama. Za to vreme, njihov supranik u ovom ratu, Epl je objavio dokument zanimljivog naziva „Dan u životu vaših podataka” koji korisnicima detaljnije objašnjava na koje sve načine ih treće strane prate i koriste njihove podatke.
Zaštita privatnosti nakon novih pravila: kako dalje?
Treba napomenuti i da navedene promene dolaze u sklopu šire inicijative, ili bolje reći borbe za unapređenje privatnosti korisnika na internetu, pa je tako i Gugl ukinuo kolačiće treće vrste o čemu smo već pisali. Nedavno predstavljenim finsnsijskim izveštajima za prvi kvartal ove godine, kompanija koja stoji iza najvećih društvenih mreža daleko je nadmašila očekivanja, kako investitora tako i analitičara. Koliko je taj trend rasta održiv i pored novih pravila privatnosti, videćemo uskoro. Jedno je sigurno, Mark Zakerberg neće sedeti skrštenih ruku.
Neposredno nakon izlaska nove verzije iOS-a, Fejsbuk i Instagram su onima koji koriste ovaj operativni sistem izbacili zanimljivo obaveštenje koje je odmah naišlo na kritike. Naime, u njemu se između ostalog navodi da davanjem dozvole za praćenje pomažete Fejsbuku da ostane besplatan (vidi sliku!). Mnogi su ovo ocenili kao dovođenje korisnika u zabludu, pošto su u ovoj kompaniji stalno naglašavali da će platforma zauvek ostati besplatna za korisnike. To je godinama stajalo i na njihovoj naslovnoj strani, ali je nedavno uklonjeno.
Na kraju, ostaje nada da će u svetu internet oglašavanja gde dominiraju dve velike kompanije, Gugl i Fejsbuk, nova pravila privatnosti koja pokreće Epl a na neki način sledi i sam Gugl, doneti dobro kako korisnicima tako i oglašivačima. Možda će upravo ove promene koje su nedavno stupile na snagu pokrenuti neke nove ideje i poslovne modele, dovesti do toga da neki startap postane novi bitan igrač u svetu digitalnog marketinga.